Ik heb het overleefd - Reisverslag uit Ballyhillin, Ierland van Carry Coppes - WaarBenJij.nu Ik heb het overleefd - Reisverslag uit Ballyhillin, Ierland van Carry Coppes - WaarBenJij.nu

Ik heb het overleefd

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Carry

10 Juli 2018 | Ierland, Ballyhillin

De dag begint druilerig, mijn humeur trouwens ook. Gisteren kon ik met mijn mobieltje een laatste levensteken het web in slingeren met de mededeling dat ik een tijdje offline zou zijn. Niet vrijwillig hoor. Eens verslaafd altijd verslaafd hè. Nee, wat ik ook probeerde met verschillende laders en snoertjes, mijn appeltje weigerde de zo broodnodige energie in zich op te nemen en stierf in mijn handen. In de avond en nacht doemden horrorscenario’s op. Nog zeker 10 dagen zou ik in het ergste geval van de digitale wereld verdwenen zijn. Ik had lang niet iedereen met een laatste app op de hoogte kunnen brengen van mijn afwezigheid dus hoeveel leed zou ik veroorzaken? En dan al die verloren potjes Wordfeud doordat ik niet tijdig kon reageren....en...
Car probeert nog met laconieke opmerkingen de ellende te bagatelliseren, maar dat maakt het alleen nog maar erger.
“Voor 23 uur besteld, morgen al in huis”. Daar zijn we thuis zo mee verwend. Helaas niet hier. Dan haat je je vakantie ineens. ;-)

“Misschien hebben ze in ‘Letterkenny’ wel een phonehouse of zoiets waar ze hem even repareren”, is de goedbedoelde opmerking van Car weer, maar ik geloof meer in dagen wachten omdat ze geen batterij in voorraad hebben of omdat het ding opgestuurd moet worden.
Maar Letterkenny ligt op de route vandaag en Car gaat op het mobieltje liefdevol op zoek naar een adres. Een uurtje later lopen we al vragend rond in een winkelcentrum en nadat we eerst een paar keer van het kastje naar de muur gestuurd zijn is het ineens raak. Een piepklein winkeltje waar men gezien de uitstalling vooral gespecialiseerd is in hoesjes. Achter de toonbank een man met Pakistaans uiterlijk. Zonder ook maar de geringste hoop op een positief antwoord leg ik hem mijn ‘ellende’ uit.
“Sure, no problem. In 20 minutes you come back and it is ok”. De verbazing is van mijn smoel af te lezen en ik vergeet te vragen naar de kosten.
Maar eerlijk gezegd interesseert me dat ook geen zak op dit moment. Na 20 minuten en een kop koffie in het zaakje van de buren, sta ik weer bij hem voor de balie en laat hij me grijnzend een werkend mobieltje zien. Maar uiteraard gaat hij nu ook verder met zijn corebusiness en beveelt me een nieuw hoesje aan. Uiteraard gun ik hem die financiële slag vandaag. En de kosten?
€ 40,- incluis het hoesje. Dat valt me dan ook nog eens mee. Als ik mijn code intoets om online te gaan, is het even een kakofonie van piepjes van tientallen appjes die als een lawine binnenkomen. De familie heeft een complot beraamd om me te bedelven onder de appjes als ik weer leven in het ding zou krijgen. Nou, jullie plan is geslaagd hoor. Ik heb de aandacht van het halve winkelcentrum.
Helemaal blij verlaat ik het pand en laat nu ook nog het miezerige weer plaats maken voor een aarzelend zonnetje. Het kan geen toeval zijn.

We hebben nog een mooie rit voor de boeg door het 16000 ha grote ‘Glenveagh National Parc’ met zijn hoogste bergtop van 751 m. Maar die top laat zich vandaag niet zien door de laaghangende bewolking, of mist, zoals u wilt.

Ons laatste doel voor vandaag is het noordelijkste Peninsula van Ierland: ‘Inishowen” de streek is onherbergzaam en zit vol historie. Kastelen en forten liggen op strategische plaatsen. Voor ons vandaag alles in een grauwe mistsluier want de zon ziet maar af en toe kans er goed doorheen te breken. Maar dat maakt het wel allemaal ‘echt Iers’
Maar het noordelijkste schiereiland heeft natuurlijk ook een noordelijkste punt: ‘Malin Head’. Boven op een imposante klif staat een vervallen toren, gebouwd in 1805. De toren had tot doel schepen te volgen, maar staat er nu alleen nog maar belangrijk te zijn voor de talloze toeristen die deze bijzondere plaats willen bezoeken.

We maken een lange wandeling over het klifpad en ontmoeten twee jonge mannen die enthousiast vertellen dat op deze plaats de opnamen zijn gemaakt voor de film StarWars the last Jedi. Op de uiterste punt van de klif zou het ruimteschip totaal zijn nagebouwd voor dit speciale shot hier. In 2017 is de hele omgeving compleet in de ban geweest van de opnamen en alles eromheen. Volgens deze meer dan enthousiaste fan zouden restanten van het ruimteschip hier vast nog moeten liggen. En ze gaan hem zoeken dat is zeker!

Ook wij struinen de hele klif af maar vinden geen schroefje of moertje meer. Kennelijk was in het 250 miljoen dollar beraamde budget genoeg om de rommel ook weer op te ruimen. Wat we natuurlijk wel vinden is de meest noordelijk gelegen geocache van Ierland de GC1AH9H. De aansporing van “Zuurtje” was echt niet nodig :)

Een paar uur later komen we de fanatieke StarWars fans weer tegen op de parkeerplaats. Ook zij hebben niets meer gevonden maar aan het blijmoedige gezicht van de oudste te zien heeft zijn enthousiasme nog geen spat ingeboet. In zijn fantasie heeft hij op deze legendarische rotspartij de film beslist nog eens beleefd.

Wij blijven als laatste hier achter. Mocht the last Jedi hier vannacht opnieuw landen dan zijn wij de first die het gaan meemaken.

Route: Meenlaragh- Letterkenny-Buncrana-Carndonagh-Ballyhillin-Malin Head
Gereden kilometers: 150
Coördinaten slaapplek: N 55°.22.825’ W 007°22.522’

• 11 Juli 2018 - 07:32

Ohhhhh, Gerard, ik weet precies hoe je je gevoeld hebt, gelukkig is het goed afgelopen en als je eens met mij wil feuden? Leuk...ik ben yvonnebreda, wellicht tot puzzels en hele goede reis verder.

• 11 Juli 2018 - 07:37

Jeanny En Kees:

Zo zie je maar weer de wonderen zijn de wereld niet uit. Misschien was die winkelier een Van de laatste Jedi's. Mooi verhaal weer en veel belevenissen en het belangrijkste is overleven.

• 11 Juli 2018 - 07:40

Riet:

Wat een leuke naam Letterkenny! Ik dacht eerst dat je hem had verzonnen! Ennuh...hou um in de lucht nu hè!

• 12 Juli 2018 - 20:44

Andrea:

Heerlijk juist om af en toe helemaal offline te zijn. Sociale media vakantie.