Epiloog met een naar Duits staartje. - Reisverslag uit Sittard, Nederland van Carry Coppes - WaarBenJij.nu Epiloog met een naar Duits staartje. - Reisverslag uit Sittard, Nederland van Carry Coppes - WaarBenJij.nu

Epiloog met een naar Duits staartje.

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Carry

21 Januari 2015 | Nederland, Sittard

Vandaag, precies een jaar geleden, liepen we door de Masca kloof op het mooie Tenerife. Die ervaring was toen de aanzet om nog meer “kanaries” te gaan bezoeken. Nu kijken we terug op op zeven dagen Lanzarotte. Toen we gisteravond terug reden van Weeze naar Sittard, waren we stil. Ieder met zijn eigen gedachten en de kachel “op levensgevaarlijk” want brrrr.. wat is het koud. Over een ding waren we het roerend met elkaar eens. Lanzarotte is een prachtig eiland. Jaren geleden beschreef een vriend dit eiland eens als een kale hoop stenen waar alleen de onderwaterwereld de moeite waard was om te bekijken. Over de onderwaterwereld rond Lazarote heb ik geen mening omdat mijn laatste scubaduik al weer een hele poos geleden is. Maar die kale hoop stenen hebben we toch heel anders bekeken. Natuurlijk, er liggen er een hele partij, tenslotte is het een lava-eiland, maar ook dit woeste landschap heeft zijn charmes.

Nadat we de huurauto (met de sleutel erop en niet afgesloten, want dat was geen probleem volgens de verhuurder) hebben afgeleverd op P1 vak B10 zijn we ruim op tijd op het vliegveld. Tijd genoeg om nog even wat saffies te kopen voor mijn grote vriendin, want hoewel ze er deze keer niet om vroeg weet ik dat ik een verwijtende blik krijg als “ik niet aan haar gedacht heb” ;)
Ik vraag nog even aan de behulpzame verkoopster hoeveel ik mag inslaan en zonder twijfel verzekert ze me dat twee sloffen per persoon toegestaan zijn. In het verleden heb ik daar namelijk nooit acht op geslagen en ben (ook vanuit een niet-EU-land) met een veelvoud wel eens terug gereisd.

Na vier uur en een kwartier landen we weer op een zonnig Weeze. Maar verdomd… wat is het koud. Snel doorlopen naar de parkeerplaats en de warme auto in. Uhhhh…. HALT bitte. We worden opgewacht door zeven geüniformeerde ZOLL beambten, waarvan er een ons afzondert achter een glazen wand. Waar we vandaan kwamen. Alsof hij dat niet wist… er was maar één kist geland…. En of we meer dan € 10.000,- aan cashgeld bij ons hadden ?? Ik verwachte nog meer standaard ingestudeerde controlevragen, maar kennelijk was dat alleen het intro. Met een veel betekenende blik opende hij het plastic tasje met sigaretten en kreeg ik de vraag toegebeten waarom ik geen aangifte had gedaan. Hoezo, dat is toch niet nodig ? Dat had ik toch keurig aan de verkoopster gevaagd.? “Tja, die willen alleen maar verkopen en informeren U niet goed”is zijn antwoord, kennelijk ook vantevoren al ingestudeerd. Hij wist het beter, en ik had er toch echt 200 teveel, oftewel twee sloffen en dáár had ik aangifte van moeten doen.

Nou, bij deze dan….ik sta immers bij de Zoll toch? Maar fijntjes wijst hij me er op dat ik 5 meter te ver ben gelopen. Daar was namelijk een loketje met een belletje en nu was ik te laat. Niets helpt… ik moet € 100,- boete betalen. Tja….dit soort zware criminelen worden in de EU zwaar aangepakt. Ik moet terug naar dat loketje waar nu de luxaflex achter het raam omhoog gaat en pin de € 100,- De luxaflex gaat weer naar beneden en na een kwartiertje wachten krijg ik mijn kwitantie en met twee dikke stempels (jaja ze hebben ze nog steeds ;)) voorziene “Vereinfachte Berechnung der Einfuhabgaben” uitgereikt.

Voor de rest komen we ongeschonden Duitsland uit al durf ik niet meer naar het toilet te gaan op de luchthaven. In Duitsland is het namelijk een serieuze zaak dat het verboden is voor mannen om staande te plassen in openbare gelegenheden . Nu ik dit stukje schrijf hoor ik op de radio dat vandaag het hooggerechtshof zich over deze kwestie heeft gebogen en tot de conclusie is gekomen dat staand pissen voor mannen niet meer verboden mag worden. Dat gezeik is dus gelukkig van de baan. Nu die kinderachtige invoerbepalingen nog in onze “vrije” Europese Unie.

In Sittard stapt Car over in haar eigen autootje en haalt nog even Beau op die ook de week van zijn leven heeft gehad bij Jeannyo (bedankt… alweer!)
Morgen moet Car helaas weer beginnen bij de baas en ik….. geniet nog lekker door van mijn doorlopende vakantie, welliswaar niet onder de palmbomen, maar driehoog achter is het wel goed plannen maken om….?
Wordt vervolgd….

• 22 Januari 2015 - 17:47

Janine:

Wat shit!! En dan misschien zelf ook nog niet roken...??

• 22 Januari 2015 - 20:27

Nanda:

Ach ach wat een zeikboel...jammer van zoiets goeds bedoeld te hebben..onze huurauto is op Tenerife al op de eerste dag weggesleept omdat die ergens stond geparkeerd waar dat blijkbaar niet mocht maar dat viel nou ook weer niet op want geen bord of wegmarkering. We konden de auto pas weer meekrijgen als we 150€ boete betaalden, daar sta je dan als domme toerist... Vreselijk toch he...! Komen jullie dit jaar misschien weer hierheen?

• 23 Januari 2015 - 09:23

Heb weer genoten van jullie verslagen en ben blij dat Lanzarote jullie ook zo goed bevallen is. De 'staart' is minder leuk en zelfs wrang helaas.

• 23 Januari 2015 - 14:29

Yvonne Sormani-simons:

Huh ????????????? staand plassen voor mannen verboden???????? Waar staat dat geschreven?? Nooit van gehoord. Nu hoef ik me daat niet druk over te maken, maar dan toch. Het moet niet gekker worden. Hoe verzinnen ze het! Maar bah, wat een nare afsluiting van die leuke reis. Nu snap ik je aarzeling Geer, vanmorgen aan de telefoon toen ik vroeg hoe de vakantie was. "eh---jaaa het was toch wel een leuke vakantie". Het is natuurlijk een beetje zuur, maar laat het geen sfhaduw over de mooi herinnering worden. Het was leuk .

Tags: Weeze, Zoll, Boete