Grotten, wrakken en caches - Reisverslag uit Monemvasía, Griekenland van Carry Coppes - WaarBenJij.nu Grotten, wrakken en caches - Reisverslag uit Monemvasía, Griekenland van Carry Coppes - WaarBenJij.nu

Grotten, wrakken en caches

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Carry

16 September 2010 | Griekenland, Monemvasía

16 sept 2010.

Route: Neo Oitylo - Areopoli - Dyros Cave - Gytheo - Skala - Monemvasia

Vanmorgen na een vroege zeeduik in de schitterende baai van Limeniou op weg gegaan naar de grotten van Dyros. Omdat Car nog steeds aan de spetterpoep is zoeken we eerst een apotheek en rijden Areopoli binnen en zien meteen het bekende groene lichtende kruis. Omdat we ook nog brood nodig hebben lopen we verder het centrum in en ontdekken helemaal onverwacht een schitterende kern. Areopoli schijnt stad van Ares te betekenen die op zijn beurt weer de god van de oorlog was. Mogelijk dat naar aanleiding hiervan een privé oorlogsmuseum hier is? Maar dat hebben we toch maar alleen van de buitenkant bekeken. Het dolen door dit stadje was al weer een uur vertraging en we wilden ook echt nog naar die grotten. De (druipsteen)grotten bekijken we vanuit een bootje dat zo'n 1500 meter onder de grond aflegt en we hoeven slechts 300 meter zelf te lopen. Zelfs voor Car die zo slap als een vaatdoek is, is dat nog wel te doen. De boottocht duurt zo'n half uur en voert ons over de ondergrondse rivier, door de Glyfada grot, waar we de talloze tieten en nieten kunnen bewonderen. Daarna rijden we richting Monemvasia. Afdalend naar de baai van Githeo zien we een prachtig roestend wrak op de kust liggen. Mooie plek om weer even te stoppen en te zwemmen. Tevens liggen hier weer twee caches, dus voor mij een must om hier gewapend met mijn GPS op zoek te gaan. En speciaal voor Susan zal ik even uitleggen wat dat is ;) Ze noemen het geocachen. Wereldwijd liggen er ( meestal op mooie plekken) doosjes verstopt. Dit noemen ze een (geo)cache Als je zo'n doosje vindt is het de bedoeling dat je je vondst vermeld in het logboekje dat zich in het doosje bevindt. Tevens kun je uit de doos/kistje iets meenemen maar het is ook de bedoeling dat je er iets anders voor inde plaats legt. Dit kan van alles zijn, maar meestal zijn het speeltjes o.i.d. Op de site van www.geocaching.com kun je je vondst dan ook weer loggen en eventueel foto's bijvoegen. Kijk maar eens op deze site of als je het in het Nederlands wilt dan is www.geocaching.nl ook een goede keus.
Een van de caches was verstopt in het wrak. Je moest er dus eerst heen zwemmen en door een van de gaten in de romp het ruim inzwemmen. Daarna was het de bedoeling dat je via een trap naar het dek toe klom. Het is me gelukt om, ondanks de flinke golfslag het ruim in te zwemmen, maar helaas heb ik de trap naar het dek niet kunnen vinden en deze cache dus niet gevonden. Car vond het allemaal maar niks en toen ik wat lang weg bleef en buiten haar zicht was werd ze echt ongerust wat me op een boze preek(je) kwam te staan toen ik uiteindelijk weer was aangespoeld. Vandaag heb ik op internet de foto's van het wrak kunnen bekijken en nu ook gezien waar die ladder te vinden was. Balen !!! Ik zou zo weer terug kunnen rijden.
Op het strand weer aan de praat geraakt ( Carry dus he...;)) met een Bulgaars stel en een Italiaan en die laatste gaf ons een tip om naar Elafonissos te gaan. Dit was volgens hem een droomeilandje en slechts een kwartier varen met de boot vanuit Pounda. Hij kwam speciaal voor dit eilandje (Bounty-eiland zoals hij het ook noemde) elke keer naar Griekenland. We twijfelen of we het zullen doen. Het ligt allemaal in de buurt maar we komen krap te zitten in de tijd zijn we bang. Het is ook allemaal zo mooi hier en we willen ook zoveel nog zien en doen. :) Morgen in ieder geval op tijd uit de veren. Eerst onze ochtenduik ( ja we staan weer op het strand, maar dat is inmiddels "gewoon" geworden) en dan naar het schiereiland Monemvasia, ook wel het Griekse Gibraltar genoemd.

Gereden: 103 km

• 16 September 2010 - 20:53

Miranda:

klinkt goed daar zeg ;)
    maar kookt Carry steeds, of hebben jullie ook al de geneugten van de griekse keuken mogen proeven?? of heeft Carry daar de ontsteking van!!!! ik nog 2 daagjes werken, en dan spring ik het vliegtuig in naar de zon, zee Cote d'azur :)kan niet wachten, want het is hier al echt herfst, vroeg donker, bleeh.
    bereid jullie maar voor.

knoevel moi

• 16 September 2010 - 21:12

Susan:

dank je Gerard voor de uitleg.
    Kan me voorstellen dat je zo weer terug wilde gaan naar het wrak.
    Groetjes en Car nogmaals beterschap.
    Misschien kun je je helpen met vit b complex voel je je wat fitter en is ook goed tegen de diarree.

• 17 September 2010 - 10:29

Katja & Alex:

Hoi vacantiegangers.
    We zijn pas een weekje terug in nederland en ik denk dat we vol im de herfst zitten, koud en nat. Blijf dus nog maar lekker daar genieten, want het weer is daar heel wat aangenamer.
    Wat hebben jullie al veel gezien en zijn blij dat het met carry weer wat beter gaat.
    Geniet maar verder van jullie reis.
    Groetjes katja & alex.

• 17 September 2010 - 17:26

Gaico Danielle ,kids:

Wauw, vet cool, gaaf, kicken de jongens zijn zwaar onder de indruk. Ik geloof dat onze volgende reis Griekenland wordt.Cachen dat lijkt hen wel wat! Maar de knullen wisten me wel te vertellen dat ze dan toch echt wel eerst op internet naar de foto's van de trap zouden kijken !! :-)

fijne vakantie en beterschap voor Carry

groetjes
    Gaico Danielle kids

• 18 September 2010 - 08:42

Jan:

Voor jullie 2 nog veel plezier samen en geniet er van. Voor Gerard; er heeft nog chef gebeld of je nog niet terug bent. Conclusie: "Ut geit good hie".