Veelal vrouwendingen - Reisverslag uit Costa Teguise, Spanje van Carry Coppes - WaarBenJij.nu Veelal vrouwendingen - Reisverslag uit Costa Teguise, Spanje van Carry Coppes - WaarBenJij.nu

Veelal vrouwendingen

Door: Carry

Blijf op de hoogte en volg Carry

18 Januari 2015 | Spanje, Costa Teguise

Vroeg op, vroeg weg, vroeg op de zondagsmarkt in Teguise. Dit middeleeuwse stadje wordt door kenners aangemerkt als de mooiste stad van de Canarische eilanden en ligt in het midden van het eiland aan de voet van de vulkaanberg Guanapay. We zijn benieuwd.

Als we aankomen in het stadje worden we al heel snel naar een parkeerterrein gedirigeerd . Nog effe pruttel ik dat we ook wel langs de kant van de weg kunnen staan maar al snel zien we dat alle wegen naar de voormalige hoofdstad van Lanzarote zijn dicht gezet. Het is toch maar een markt?
We hoeven de stroom mensen maar te volgen om te weten waar we moeten zijn, maar de markt is niet te missen. Het hele stadje met al zijn kleine straatjes en schilderachtige steegjes is verbouwd tot marktplein. Muzikanten op elke hoek, handwerkers, kunstenaars en vooral veel vrouwendingen. Kleding, sieraden, tassen, hoedjes, houtsnijwerk en sjaaltjes (waarvan ik er nog niet eentje thuis heb:)

Er hangt een hele gezellige sfeer mede doordat vanuit elke bar, restaurant en zelfs uit woningen muziek klinkt. Geer wordt zelfs door een paar jonge bareigenaren aan zijn armen getrokken om mee te dansen.

Op het eetgedeelte van de markt voel ik me net alsof ik op de Trödelmarkt in Duitsland loop: overal eet en proef kraampjes van allerlei nationaliteiten. We laten ons verleiden tot het proeven van cactusmuffins en cactusomeletten. En het smaakt nog lekker ook!
Dus zal ik thuis ook maar cactussen gaan kweken:)

Na een paar uurtjes slenteren houden we het voor gezien, we hebben voor redelijk wat omzet gezorgd bij de marktkraampjes en dus kunnen we met een gerust hart naar het zuiden afzakken. De regencapes hebben we maar heel even nodig gehad en dat terwijl het weerbericht iets anders voorspelde. De temperatuur is in geen zeven jaar zo laag geweest. Normaal is het om deze tijd van het jaar rond de 27 graden. Dat halen we bij lange na nu niet.

Rijdend richting het zuiden zien we de zon en kunnen zelfs de jassen weer uit.
Volgens de reisgidsen moeten we echt een bezoekje brengen aan de afgelegen stranden van de Playes del Papagayo. Vandaag natuurlijk niet met een badpak aan maar om te wandelen is het prachtig weer. De weg vanuit Playa Blanca ernaar toe is niet best. Hobbelig, onverhard, vol kuilen en dan moeten we er ook nog drie euro TOL voor betalen. Volgens de reisgids is dit geld bestemd om de vier kilometer lange weg naar de Punta te asfalteren, maar als elke bezoeker dit moet betalen in elk seizoen van het jaar dan had deze weg een 4 baans autoweg kunnen zijn. Nu zijn de stranden verlaten maar in de zomer zijn ze bomvol!

Boven op het plateau zetten we de auto op een eenzame parkeerplaats. En dan krijgen we een prachtig uitzicht op kristalhelder zeewater en vijf lange witte stranden, die onderbroken worden door hoge kliffen. Bij het enige restaurantje dat hier boven op de klif ligt zitten maar een paar mensen. ook dat zal in de zomer wel drukker zijn. Van de prijzen op de kaart schrik je. Voor twee bolletjes ijs betaal ik 4,30! En nog niet eens echt lekker. Maar oke, het uitzicht moet ook betaald worden.
Omdat anderhalve kilometer verderop een cache ligt besluiten we daar ook nog even naar toe te lopen. Maar ja, anderhalve kilometer, klif op, klif af en daarna ook weer terug. Pfff, want ook de zon laat zich nu van zijn beste kant zien. Het zand is warm en we hebben de tijd dus doen we net als al die andere toeristen in de zomer doen: Genieten!

Maar we zullen ook nog terug moeten, als we nu het bussie bij ons hadden konden we blijven staan. En dus sjouwen we over de plateaus terug naar de auto en kan deze Miep weer aan het kaart lezen beginnen. Mijn Garmin heeft het loodje gelegd en is niet meer van plan om tot leven te komen. Met de wegenkaart en de gedetailleerde kaart op mijn mobieltje stuurt Geer onze Seat Ibiza in drie kwartier weer naar Costa Teguise.

Ondertussen ik dit stukje tik is het buiten flink aan het regenen, dat belooft wat voor morgen want de voorspelling is niet veel goeds.
Maar voor nu hoeven we er in elk geval niet meer uit. Wat lekkers is snel gemaakt in ons appartement en dan duiken we met een boek ons bed in. Niet echt romantisch maar wel gezellig:)

• 18 Januari 2015 - 22:36

Tai:

Het is voor mij alweer heel erg lang geleden dat ik daar was (+/- 25 jaar geleden), maar de fotos en de verhalen rondom National Park doen mij deze vakantie herbeleven. Ik was 1 van die gekken die op zo een kameel heb rond gesjokt op het eiland. Nog veel plezier en geniet ervan!!!

• 19 Januari 2015 - 13:27

Jeanny:

Hoi Carry en Gerard, Heb jullie site weer gevonden. Leuke foto's staan er weer op en het weer valt ook nogal mee zo te zien. Met Beau gaat alles goed hij is alleen kapot van het wandelen. Maar ja volgende week mag hij weer uit rusten . Ik wens jullie nog veel plezier en tot Woensdag
    Gr Jeanny

• 19 Januari 2015 - 15:02

Yvonne Sormani-simons:

Altijd leuk zo'n plaatselijke markt !. Veel te zien, veel cultuur, eten enzovoorts. Dat heeft wat. Ik heb weer genoten van het verhaal en de foto's