Dag 6, ........ - Reisverslag uit Göreme, Turkije van Carry Coppes - WaarBenJij.nu Dag 6, ........ - Reisverslag uit Göreme, Turkije van Carry Coppes - WaarBenJij.nu

Dag 6, ........

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Carry

15 Mei 2011 | Turkije, Göreme

Ze is gevloerd....... Vandaar dat ik de dag nu mag samenvatten in dit reisverslag. Voor mijn zoon, die dit overigens nóóit leest, zou ik snel klaar zijn. "Pap, was het leuk? Mooi! Leuk voor jullie... maar moet ik dat dan lezen? " Tja....
Maar voor onszelf is het ook leuk om later nog eens onze ervaringen terug te lezen en samen met de foto's die we maken doen we onze reisjes dan nog eens dunnetjes over.
Maar voor de meelezers van dit verslag proberen we toch ook steeds weer over te brengen hoe we genieten. Want dat doen we!! (Het is voor ons trouwens ook steeds leuk jullie reacties te lezen)

Vanmorgen was het weer vroeg dag. Zo tegen 5 worden we elke morgen vanaf de minaret toegeblèrd dat Allah het beste met ons voor heeft, maar het lukt ons steeds beter om daar niet echt wakker van te worden. Maar een uurtje later worden we dan toch ons bed uitgeblazen door zo'n 38 heteluchtballonnen die langzaam over het stadje varen. We schieten snel wat kledingstukken aan en staan nog met de slaap in de ogen dit kleurige schouwspel in alle vroegte buiten gade te slaan. Dag 6 is begonnen. Na het ontbijt trampelen we naar het dorpje Cavusin ongeveer 3 km zuidelijk van Göreme.
Een leuk plaatsje dat ondermeer bekend staat van zijn grotwoningen en dito kerk. Voor ons komt daar dan nog een extra ding bij, namelijk een cache op het hoogste punt van het dorp, waar we dan ook nog eens een prachtig, 360 graden uitzicht hebben op de omgeving. We zien diverse paadjes onder ons de valleien in slingeren en we besluiten er op goed geluk een te proberen. Verdwalen kunnen we niet want de GPS staat altijd aan en als het echt niet lukt kunnen we altijd op ons spoor dezelfde weg terug nemen. Doordat we zo hoog zitten en het pad steeds verder omhoog stijgt kunnen we ons redelijk goed oriënteren en lijkt de gekozen richting naar "Sunset Point" te lopen. Dat wordt dan wel weer een lange wandeling, want Car weet nog van drie jaar geleden dat het vanaf Sunset Point een flink stuk lopen was terug naar Göreme. Maar na al die dagen wandelen ebben we een aardige conditie gekregen, dus dat moet ook wel gaan lukken. Onderweg stuiten we op de gids Hassan, die met een groepje van ons hotel op pad is. Van hem krijgen we de informatie dat het pad dat we nemen inderdaad richting Sunset Point is, dus we zitten goed met ons oriëntatiegevoel. Het blijft moeilijk hier in deze streek met zijn talloze valleien en zonder wandelkaarten (niet te krijgen namelijk) en ook nog nagenoeg zonder markeringen onderweg. Zo blijven die gidsen werk houden hier en de meeste wandelaars zien we dan ook in groepen met zo'n gids lopen. Maar wij lopen steeds alleen en ik vetrouw op mijn eigen richtinggevoel en dat van Carry, hoewel die twee vaak niet samen gaan. Maar Carry is degene die hier drie jaar geleden ook al eens was en weet vaak met zo'n stelligheid te vertellen dat ze de weg wel kent, dat ik bij zo'n meningverschil toch haar maar de route laat kiezen. Niet altijd blijkt het trouwens te kloppen maar de omgeving blijft prachtig ook als je een beetje verdwaalt. :) Onderweg kom je trouwens regelmatig "Theetentjes en Sapmannetjes" tegen. Totaal in the middle of nowhere proberen die daar hun handel aan de toeristen kwijt te raken. Verbazingwekkend hoe ze hun spullen op deze manier hier naar toe krijgen. Vaak op aftandse brommertjes met enorme tassen waarmee ze op de smalle glibberige paadjes hun in elkaar geflanste tentjes bevoorraden. Het laatste deel van onze route loopt via de zogenaamde Rosevalley. Hier ligt een "church" in de rotsen en drie jaar geleden is Car hier ook geweest. Op de trappen van deze Church is toen door Mia een foto genomen en deze foto is later op haar internetsite terecht gekomen. Dit was ook de foto, waardoor ik "een eerste beeld" van haar kreeg. Tja en die eerste indruk heeft ertoe geleid dat we nu al ruim een jaar leuke dingen met elkaar beleven. Uiteraard maken we nu op deze trap een soortgelijke foto.
Bij "sapman" die hier een tentje heeft strijken we even neer en uit de gezonde sappen die hij te koop heeft kies ik dit keer toch een halve liter Effes. Niet verstandig als je nog een heel eind moet lopen, maar ik doe wel meer onverstandige dingen. ;) Als ik me tegoed doe aan mijn biertje zet Carry inmiddels een heel handeltje op met de sapman. Deze beweert namelijk dat er tientallen schildpadden hier rondlopen die zo voor het grijpen zijn. Als hij van Car hoort dat zij die beestjes voor € 65,- verkoopt, is hij bereid ze voor € 20,- te leveren. Nog voor woensdag zal hij een voorraadje afleveren bij ons pension..... Ik ben blij dat ik bier gekozen heb en laat "de handel" letterlijk aan me voorbij gaan. Maar als ik vannacht ga dromen dat ik met een koffer vol "turtles" bij de douane gepakt word en daarna zwetend wakker wordt, dan wordt mevrouw bedankt.
Maar de laatste kilometers terug zijn nog loodzwaar, maar we genieten allebei intens. Keer op keer hoor ik Car weer zeggen: "Goffedomme Geer, mooi he". Als we voor de zoveelste keer even gaan zitten om dit prachtige schouwspel van kleur en stilte op ons in te laten werken, zie ik haar naar haar mobieltje grijpen en gaat ze Mia bellen. "Zij is de enige die ik dit met woorden uit kan leggen en die begrijpt hoe ik ik me voel". Dit is Car op haar best. Genietend, van top tot teen en dat altijd wel met iemand willen delen. Ik zie haar snel een emotietraantje wegvegen en samen dalen we dan verder verder af naar ons pensionnetje. We hebben weer tien uur kunnen genieten van dit prachtige stukje Turkije dat niet voor niets door Unesco op de werelderfgoedlijst is geplaatst.
Car voelt haar pootjes niet meer en na het eten gaat al heel snel het licht uit bij haar. Op het moment dat ik dit schijf, is zij al diep in dromenland...... mogelijk wèl heel gelukkig met al die koffers vol met schildpadjes.....
Het is haar gegund. Met weer bijna 20 km onder de voetzolen mag dat.

  • 16 Mei 2011 - 06:24

    Susan:

    Heb weer zitten gieren hier in mijn eentje..........
    Ik hoor het Car inderdaad zeggen!
    Goffedomme Geer!

    He, de groetjes

  • 16 Mei 2011 - 08:08

    Tammie:

    Maarre heb je die cache nu gevonden? Haha
    Leuk om te lezen hoe jullie genieten!

  • 16 Mei 2011 - 13:25

    Katja & Alex:

    Sorry Carry, maar nog gefeliciteerd.
    We waren zelf op vakantie en hadden even geen internet.
    Wat een foto's, wat een omgeving, ik kan me voorstellen dat je goffedomme zegd. het ziet er echt te gek uit daar.
    Geniet nog lekker samen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Turkije, Göreme

Turkije. Cappadocie

Na 5 maanden zwijgen heb ik eindelijk een tipje van de sluier mogen oplichten. Vandaag, 10 april, vieren we dat we 1 jaar samen zijn en heb ik Gerard verteld dat ik een korte, hoewel kort, 9 daagse vakantie geboekt heb. Waarheen de reis gaat weet hij tot het moment van vertrek nog niet en dat zal pas op 10 mei zijn! Gaan we met het busje, de auto, de motor, te voet of het vliegtuig of maken we wellicht een cruise? Begin december heb ik het geboekt en het waren 5 moeilijke maanden van mijn mond houden . Er waren vaak momenten dat ik bijna iets erover losliet en het dan snel weer over iets anders moest hebben.
1 Maand nadat ik geboekt had kreeg ik de kriebels: stel dat hij geen vrij zou krijgen. Dus heb ik een collega van hem ingeschakeld die bij zijn baas het verlof zou regelen! Gelukkig was dat geen probleem en zodoende kon ik de resterende maanden een beetje rustiger ademhalen!
Vanaf vandaag zal ik hem elke dag een SMSje sturen met een kleine tip. Ben benieuwd of hij het voor die tijd zal raden! Nu staat hier als bestemming nog Nederland ingevuld maar over een maand zal de uiteindelijke bestemming hier komen te staan. Nog even geduld dus (Gerard). Of je moet het eerder raden ;)
Ik ben er wel van overtuigd dat hij het schitterend zal vinden, waar we ook naartoe gaan!

Recente Reisverslagen:

18 Mei 2011

Dag 9. Allahaismarladik Türkiye....

17 Mei 2011

Dag 8: 99 Luftballons haben ihren weg gefunden...

16 Mei 2011

Dag 7: Heet , helder en een echte turkse pot.

15 Mei 2011

Dag 6, ........

14 Mei 2011

Dag 5: 14 mei 2011: Nog meer valleien
Carry

Op deze site willen wij jullie op de hoogte houden van mijn belevenissen op mijn reizen en trips. Voor ons is het heel leuk om er over te schrijven en voor jullie wellicht net zo leuk om te lezen.

Actief sinds 23 Aug. 2010
Verslag gelezen: 545
Totaal aantal bezoekers 713711

Voorgaande reizen:

23 Februari 2020 - 20 Maart 2020

Sri Lanka

20 Augustus 2019 - 26 September 2019

Griekenland, de rode draad

11 Mei 2019 - 12 Juni 2019

Rondreis Italië

10 April 2019 - 14 April 2019

Destination unknown 2019

07 Februari 2019 - 14 Februari 2019

Een canarie afvinken

01 September 2018 - 12 Oktober 2018

Griekenland, de reis is het doel

21 Juni 2018 - 20 Juli 2018

Ierland, Gabh an lá

11 Mei 2018 - 14 Mei 2018

Citytrip Valencia

07 April 2018 - 14 April 2018

Destination Unknown!

08 Februari 2018 - 14 Februari 2018

We gaan nog even naar de buren

26 December 2017 - 24 Januari 2018

Winters Spanje

07 Oktober 2017 - 14 Oktober 2017

Greetings from Ireland

22 September 2017 - 29 September 2017

Het meer van Ochrid

18 Mei 2017 - 18 Juni 2017

Is fheàrr na 'n t-òr sgeul innse air chòir

11 April 2017 - 18 April 2017

Duitsland, En we gaan er weer even tussenuit

21 September 2016 - 28 September 2016

Zakynthos. We gaan er nog even tussenuit

31 Mei 2016 - 04 Juli 2016

Griekenland. Bestemming Griekenland

06 April 2016 - 11 April 2016

Ijsland. Destination Unknown (Alweer!)

23 Maart 2016 - 28 Maart 2016

Frankrijk. Pasen in de Elzas.

07 Januari 2016 - 04 Februari 2016

Thailand, vrijwillig anders.

04 September 2015 - 25 September 2015

Italië. Nog even naar het zuiden

13 Mei 2015 - 15 Juni 2015

Griekenland. Revisiting Greece!

08 April 2015 - 12 April 2015

Italië. Cultuur snuiven in Porto

14 Januari 2015 - 21 Januari 2015

Lanzarote, een warm begin van het nieuwe jaar

24 September 2014 - 01 September 2014

Griekenland. Nog even Greece, zonder bussie....

27 Juni 2014 - 27 Juli 2014

Groot- Brittanie. Rondreis door Groot Br.

08 April 2014 - 12 April 2014

Hongarije. Verrassingsreis voor Gerard

28 Januari 2014 - 01 Februari 2014

Marokko. Magisch Marrakech

06 September 2013 - 08 September 2013

Nederland. Weekendje avonturen in Drenthe

30 Augustus 2013 - 01 September 2013

België. Weekend Ardennen

16 Augustus 2013 - 19 Augustus 2013

Italië. Shop till you drop: Venetië

09 Mei 2013 - 11 Juni 2013

Griekenland, Αγαπημένου της χώρας μας

10 April 2013 - 15 April 2013

Engeland. London Calling....

29 Maart 2013 - 01 Maart 2013

Duitsland. Lang weekend Westerwald en Rothaarberg

16 Januari 2013 - 23 Januari 2013

TENERIFE, de winter doorbreken

30 Augustus 2012 - 29 September 2012

Kroatië. Rondreis Kroatië.

01 Mei 2012 - 05 Mei 2012

Frankrijk. Romantisch Parijs

06 April 2012 - 11 April 2012

Nederland. DESTINATION UNKNOWN

11 Februari 2012 - 15 Februari 2012

Turkije. Een paar daagjes Istanbul

01 September 2011 - 05 Oktober 2011

Griekenland. Met de camper door Griekenland

10 Mei 2011 - 18 Mei 2011

Turkije. Cappadocie

09 April 2011 - 17 April 2011

Frankrijk. Weekje Elzas (Vogezen)

21 Maart 2011 - 26 Maart 2011

Oostenrijk. Citytrip Wenen

01 September 2010 - 04 Oktober 2010

Griekenland. Carry, Gerard en Beau zwervend door

Landen bezocht: