De heer is waarlijk opgestaan.... - Reisverslag uit Thiessow, Duitsland van Carry Coppes - WaarBenJij.nu De heer is waarlijk opgestaan.... - Reisverslag uit Thiessow, Duitsland van Carry Coppes - WaarBenJij.nu

De heer is waarlijk opgestaan....

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Carry

16 April 2017 | Duitsland, Thiessow

"De heer is waarlijk opgestaan". Onmiskenbaar worden we op allerlei manieren herinnerd aan dit in principe christelijke feest, maar de hazen en eieren hebben de traditie voor het overgrote deel overgenomen. Buiten hangen hier traditiegetrouw de eieren in de bomen en de struiken en als ik de social media check merk ik dat ook Nederland, ieder op zijn eigen manier, in de ban is van deze "paasgedachte".
Zoals elke vakantie ben ik minimaal één keer de klos om door een typisch toeristenstadje te sjokken. Deze keer mocht ik Binz gaan verkennen. Binz is te vergelijken met de charme van de Kurfürstendam in Berlijn. Ook de talrijke villa's die het stadje sieren zijn gebouwd en verbouwd in Jugendstil met vele hoektorentjes en houten balkons of veranda's die kenmerkend zijn voor de Bäderarchitectuur.. Het prachtige Kurhaus is een prominente verschijning langs de strandpromenade. De Berlijnse invloed heeft te maken met het feit dat steenrijke bankiers en industriëlen deze oude vissersplaats ontdekten en opsierden tot wat het nu is. Een van de mondainste plaatsen van Rügen. Al dat moois bekijken we echter diep weggedoken in onze jassen. mutsen op en sjaals om. We missen zelfs onze handschoenen. We lopen vanaf de promenade de 370 meter lange pier op waardoor we een nog mooiere blik hebben vanaf de zee op het plaatsje en waardoor we het nog kouder krijgen.
Waarschijnlijk door de kou is de aantrekkingskracht van de winkeltjes op Car ook minder en blijft me dit bespaart. Nou ja, een winkeltje weet toch wat Euro's uit de zak te kloppen en de volgende middenstander is de plaatsje bakker waar we in ruil voor broodjes en croissantjes ook wat geld achterlaten. Dat laatste is in ieder geval goed besteed vind ik zelf.

Dan volgt de drie km lange terugtocht en als beloning voor deze frisse ochtendwandeling een heerlijke paasbrunch waar ik de winnaar word van het eieren tietsche.

We laten het drukke Binz daarna achter ons en zoeken de natuur op. Het zogenaamde "Biosphärenreservat" biedt ons dat wat we zoeken en is niet ver hier vandaan.
Iemand die nog meer kan overdrijven dan ik, beschreef dit eens als: "Het ware paradijs van Rügen". Ik wil hier niet teveel aan afdoen, maar bij een paradijs horen wat mij betreft andere temperaturen, maar inmiddels doet de zon dappere pogingen. Kwestie van stevig doorstappen en zo koppelen we er nog eens een 5 km wandeling vast aan onze sportieve prestatie voor vandaag. En eerlijk is eerlijk het is een verdomd mooi gebied. Ik ga niet alle prachtige huizen beschrijven hier, dat laat ik over aan Car, die ik onderweg hoor zuchten over al het moois dat ze ontdekt.
"Geer kijk nou eens wat mooi". Ja Car, ik zie het... Ik heb mijn handen in mijn zaken maar niet mijn ogen hoor. De terugweg is dezelfde als de heenweg. Dat heb je als je over een landtong loopt. Hoewel we hetzelfde te zien krijgen als op de heenweg hoor ik haar weer zuchten, maar nu heeft het te maken met de vermoeidheid die in die korte beentjes zit.

We rijden naar het piepkleine vissersplaatsje Groß Zicker, waar we willen overnachten en gaan een restaurantje opzoeken helemaal aan het einde van het gehucht. Het lijkt gesloten maar als Car gaat informeren in het totaal lege restaurant krijgt ze te horen dat over een uurtje hier alles totaal vol is en dat we zonder reservering niet aan de bak komen. Het hele gehucht incluis toeristen schijnt te komen eten maar staan zich nu te vergapen aan het paasvuur dat door de plaatselijke vrijwillige brandweer is georganiseerd. De voltallige kazerne is hierbij aanwezig en in vol ornaat blussen ze de inwendige dorst met de nodige flesjes bier. Met professionele blik wordt hierbij op toerbeurt ook het vuur gevoed met een flinke stapel hout. Naast de brandweerauto ligt ook een vuistdikke waterslang klaar. . "Sicherheit für alles" lijkt het, maar als we de zeker wel 500 meter lange slang volgen komen we uit bij het haventje van Groß Zicker. En daar is het uiteinde van de slang met een touwtje vastgemaakt aan een dukdalf. Ruim 3 meter boven het water! Geen pomp te zien die slang van water zou moeten voorzien. Het hele veiligheidsprotocol van de spuitgasten lijkt dus op een mooie fake vertoning.
Maar dat past wel bij het paasverhaal: De Heer is waarlijk opgestaan....

• 17 April 2017 - 09:28

Jeanny En Kees:

Hallo buitenlui dit is weer een verhaal dat leest als een roman.
    Men zegt wel eens je krijgt het weer wat je verdient maar deze keer geloof ik daar niet in.
    Een troost hebben jullie het is hier niet veel beter en daar kan je genieten van een andere natuur. Wij kennen het gebied niet dus we weet op welke gedachte jullie ons ge bracht hebben.
    Wederom bedankt voor het verhaal en ga maar verder genieten. J&K

• 17 April 2017 - 22:38

Yvonne Sormani- Simons:

Haha wat een nepvertoning van de brandweer. Laten we hopen dat in het paasfeest niet de fik gaat!
    Ja ik kan me Carry voorstellen bij het zien van al die mooie huisjes en gebouwen. Ik zou hetzelfde reageren. Ik kan helemaal smelten en wegdromen van mooie gebouwen. Tijdens onze vakanties maakt Ben plaatjes van de natuur, bier en muzikanten en ik van de huizen en bloemen. Als ik dan over een huis loop te zwijmelen, zou Ben ook op de zelfde manier als Geer reageren " Jaha loop nou maar door, daar ga je toch nooit wonen. Droom verder." Maar dromen en genieten van al dat moois mag toch.
    Geniet maar verder Carry en Geer! Ik hoop alleen dat het zonnetje jullie een beetje tegemoet komt.

Tags: Pasen, Rügen