Argos en Nafplio - Reisverslag uit Nauplion, Griekenland van Carry Coppes - WaarBenJij.nu Argos en Nafplio - Reisverslag uit Nauplion, Griekenland van Carry Coppes - WaarBenJij.nu

Argos en Nafplio

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Carry

21 September 2011 | Griekenland, Nauplion

Woensdag 21 september 2011

Argos staat op het programma van vandaag. Volgens Bernd staat hier een mooie kasteelruïne boven op een heuvel die het bezoeken zeker waard is. Door de hevige regen van gisterenmiddag en avond is het prettig afgekoeld. Een mooie bijkomstigheid is ook dat het een stuk helderder is geworden waardoor de contouren van het langschap messcherp aftekenen tegen de blauwe lucht en de gigantische wolkenpartijen die in de loop van de dag opbollen.

Het is prachtig maar binnen een uur ben ik zo chagrijnig als wat. We willen de route langs de kust volgen maar een pretje is dat allerminst. Het ene drukke stadje volgt op het andere rommelige dorp en dat herhaalt zich. Borden zien we maar zeer sporadisch en vooral in de stadjes gaat het regelmatig mis en wordt het dolen en zoeken. Op de kaart zien we dat we nog tientallen van die bebouwde kommen gaan krijgen en daar heb ik dus echt geen zin in. Richting tolweg dan maar en voor € 6,50 mag ik dan de cruisecontrole aanzetten en lekker genieten van het mooie landschap zonder al die bebouwing. Met een zucht van verlichting legt Carry de kaarten opzij. Voor haar ook prettiger want als ik me erger achter het stuur doe ik dat meestal niet in stilte en dat terwijl het echt niet haar schuld is.

Na een prachtige rit rijden we na ongeveer twee uur Argos binnen. Nu wel bordjes richting het kasteel, dus haarspelden we snel naar de top van de 290 meter hoge Larissaheuvel. Maar ook bij deze ruïne weer bordjes met 'geen toegang' in verband met werkzaamheden. We kruipen toch door de afzetting en wachten af of we ook weggestuurd gaan worden. In het binnenste van het kasteel zijn inderdaad bouwvakkers bezig met restauratiewerkzaamheden, maar ze vinden het geen enkel probleem en wenken ons verder dat we ook tussen de werkzaamheden door mogen lopen. Niet alleen de ruïnes zijn mooi maar het uitzicht op de stad eronder, Argos, en de omliggende bergen is prachtig. In de verte zien we de golf van Argolikos liggen, met Nafplio.
Even onder de burcht ligt nog een klooster en als we daar in de schaduw even willen pauzeren springt beau ineens in volle vaart over een muurtje en spurt naar beneden. Zo'n 20m dieper duwt hij zijn neus onder een gigantische cactus en horen we hem opgewonden janken. Dat kennen we nog van de Piniosdelta dus dat zou dus..... Car is de volgende die over het muurtje springt en (iets behoedzamer) afdaalt om niet in de cactus terecht te komen. En ja hoor even later staan hond en baasje alle twee opgewonden te doen want onder de stekelige bladeren graait Car een flinke Marginata te voorschijn. Mijn opwinding beperkt zich door vanaf de bovenkant het tafereeltje vast te leggen op foto en video.

Een uurtje later rijden we het prachtige stadje Nafplio binnen. We kennen dit nog goed van vorig jaar en zonder probleem vinden we de parkeerplaats bij de haven en slenteren we weer lekker door de gezellige straatjes en pleintjes. Nafplio is een van de authentiekste stadjes van Griekenland met goed gewaard gebleven traditionele architectuur uit de periode begin 1800 toen dit stadje ook voor even de hoofdstad van Griekenland was. Voor de kust ligt op het kleine eilandje Bourtzi een vesting die in 1471 door de Venitzianen werd gebouwd en is jarenlang in gebruik geweest als gevangenis. Met een soort taxibootje kun je erheen varen maar wij laten het verder voor gezien want we hebben voornamelijk honger. Vorig jaar hebben we heerlijk gegeten bij de haven, maar als op het plein midden in het stadje een uitbater van een restaurantje ons verteld dat hij hij het beste eten van heel Griekenland heeft zijn we natuurlijk meteen overtuigd en schuiven aan op het gezellige terras. Het eten is prima hoor maar we zijn niet overtuigd dat dit de beste keuken van Griekenland was dus we gaan komende tijd nog wat meer culinaire onderzoekjes doen. Beau brengt nog even het plein in opschudding door dwars door de terrassen achter eren kat aan te gaan en die hoog een boom in te jagen. Het kan ook zijn dat Carry de opschudding veroorzaakte want zij vliegt op haar beurt weer Beau achterna.

Als we na een paar uurtjes uitgeslenterd zijn, zijn de witte cumuluswolken op sommige plaatsen pikdonkere regenwolken geworden, maar we houden het droog deze keer al zien we in de bergen achter ons grote regengordijnen neerdalen op de flanken.

Aan de overkant van de baai van Napflio lig het plaatsje Myli. Dat wordt onze overnachtingsplek voor vannacht. We kijken nu over het water naar het Napflio. We doen nog even de was en tussen een vissersbootje en een lantaarnpaal hangen we het te drogen en gaan we opnieuw een Griekse nacht in......

Route: Melissi-Arheaa Korinthos-Sterna-Argos-Nafplio-Myli
gereden kilometers: 124

• 22 September 2011 - 12:17

Katja En Alex:

We genieten elke keer weer van jullie leuke verhalen en mooie foto's. Wat zien jullie toch veel op een dag. Super!

• 22 September 2011 - 12:24

Annet Massen:

Willen jullie eens uitleggen wat een cachen is?

• 22 September 2011 - 13:46

Joyce:

Hallo carry en Gerard.

Ik heb alweer met heel veel plezier jullie verhalen gelezen. Super..dat jullie het met ons wil delen. En Gerard..wat kan jij carry zo levendig beschrijven...ik zie haar dan zo voor me...
    Nog heel veel plezier en groetjes van Joyce.

• 22 September 2011 - 17:20

Henk Massen:

Hoi Gerard. Ik volg je al een tijdje op Waarbenje. Leuke reisverslagen. Zijn jullie al in Epidaurus geweest bij het theater?

• 23 September 2011 - 08:05

Susan:

Gelijktijdig met de heerlijke geur van de cake, die in de oven staat, kijk ik naar het prachtige plaatje van het kasteeltje.
    Te zien tussen twee palmbomen.
    ben me bewust van dit grote verschil, haha.
    Het bovenaanzicht van Argos, vind ik ook heel mooi.
    Maar je zult er maar wonen he, in die mierenhoop.